الأصالة والجمال

حدوته قبل النوم Picture1a

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

الأصالة والجمال

حدوته قبل النوم Picture1a

الأصالة والجمال

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

2 مشترك

حدوته قبل النوم

Eng.Ahmed
    Eng.Ahmed
    مشرف
    مشرف

حدوته قبل النوم Empty حدوته قبل النوم

مُساهمة من طرف Eng.Ahmed الخميس مارس 05, 2009 7:40 pm

السلام عليكم

كل يوم الام بتعد تنيم طفلها بحكايه
    بس المشكله في الحدوته دي انها بتبقي حكايه سوبر مان او بات مان او التلات معزايات او سندريلا او ....
    مع ان الطفل في فتره 4-8 سنين بيبقي مستمع جيد وذاكرته قويه ليه نخليه كل يوم يستني قصه ممنهاش هدف
    ليه منحكيش للطفل قصص اسلاميه
    ماهو زي ما فيه قصص عن سوبر مان وبات مان احنا كمان عدنا في الاسلام سوبر مان بس حقيقي مش خيال
    احنا عندنا سيدنا علي
    عندنا سيدنا خالد بن الوليد
    عندنا كتير من الصحابه والتبعين سطعوا في سماء الاسلام .
    انا عارف ان في ممكن حد بيقول وهل الطفل ممكن يفهم قصص الصحابه؟ وهوا الصفل يعرف معاناها؟
    انا اجاوب واقول هنا تيجي الحبكه القصصيه بمعني لو الطفل 4 سنين مثلا نحكيله مثلا قصه سيدنا علي كالاتي
    صلي علي النبي ........ عليه الصلاه والسلام
    كان فيه زمان واحد طيب مسلم زينا طبعا بيصلي زي باباك ومامتك كدا بيصلي الله اكبر زي بابا علي شان ربنا يحبو
    الراجل الطيب ده اسمو علي
    وعلي ده من وهوا صغير بيسمع الكلام ومبيعملش حاجات وحشه ولا بيتشاقي ومودب وكان شطور خالص.
    فلما كبر الناس كلها حبته وبقي محبوب جدا .وفي يوم الناس الوحشين الاشرار عملوا حاجات مش حلوه ودايقوا الناس الطيبين اللي عايش معاهم علي .
    راح طلعوا عليهم الناس الطيبين وجريوا وراهم علي شان يضربوهم لان الانسان الوحش بيتضرب وبنزعل منه كلنا
    وكان علي علي شان هوا طيب ومودب قوي وعندو عضلات
    راح الناس الطيبين جريوا ورا الاشرار لحد ما الاشرار استخبوا في بيت كبييييييييير وكان الباب بتاعه كبير جدا
    راح جه علي الطيب وخلع الباب من مكانه وشاله بايده القويه ورماه بعيد ودخلوا البيت عند الاشرار وضربوهم وطردوهم من البلد الطيبه اللي كان فيها الناس الطيبين
    لو عايز تبقي زي علي ابقي كويس وصلي مع بابا واسمع الكلام و ...........
    وتوته توته خلصت الحدوته
    هاه رايكم ايه في نظام السرد ده ؟
    اعزروني ان كنت اخطات بس انا زعلان علي الاطفال اللي بتتربي علي الكارتون وتوم وجيري وبات مان وسبيدر مان
    ليه الطفل بدل مايقول عايز ابقي زي سوبر مان يقول عايز اكون زي علي الطيب
    يا جماعه الهدف ان الطفل دا زي كاميرا الفيديو بيسمع ويسجل كل حاجه هوا مش عبيط ولا عيل لا المفروض ننمي فيه الصح من صفره
    ولما يكبر يبقي 6 سنين ويبدا يصلي نطور القصه شويه نقوله علي دا كان من اصحاب سيدنا محمد رسولنا ونحكي القصه بواقعيه اكتر واكيد هوا هيبدا تتسع مداركه هيشوف الصحابه والرسل قدوه وهيحاول انه يبقي زيهم علي شان الناس تحبه ويبقي قوي وطيب وهكذا ..... مش يبقي نفسه يطلع سوبر مان علي شان يطير ولا يضرب الناس
    معلش انا طولت عليكم
    بس ياريت اسمع الاراء في موضوعي ده لاني بفكر جديا فيه
    وان شاء الله للموضوع بقيه.

سلام عليكم .

م/أحمد
    princessozey
    princessozey
    عضو لا يمكن الاستغناء عنه
    عضو لا يمكن الاستغناء عنه

حدوته قبل النوم Empty رد: حدوته قبل النوم

مُساهمة من طرف princessozey الجمعة يونيو 19, 2009 8:34 am

جزاك الله خيرا فعلا عندك حق sad